Узбекский
Русский

ABA-terapiya 50% chegirma bilan
maslahat olish uchun saytdagi ariza shakli orqali ro‘yxatdan o‘ting

Autizmli bolani tarbiyalashdagi xatolar: nimalardan qochish kerak

Autizmli bolalarning ota-onalari har kuni nafaqat sabr-toqatni, balki farzandining xususiyatlarini chuqur tushunishni talab qiladigan vazifalarga duch kelishadi. Hatto yaxshi niyatlar bilan ham rivojlanishni sekinlashtiradigan, xavotirni kuchaytiradigan va moslashishga to‘sqinlik qiladigan xatolarga yo‘l qo‘yish mumkin.

Bu yo‘ldagi asosiy tayanch – ko‘nikmalarni rivojlantirish, stressni kamaytirish va bolaning yanada mustaqil hayotga yo‘l ochishga yordam beradigan korreksion mashg‘ulotlardir.

Korreksion mashg‘ulotlardan «mo‘jiza» kutish

Ko‘p uchraydigan xatolardan biri – bir necha oylik mashg‘ulotlar bolani «to‘g‘rilaydi» yoki xulq-atvor xususiyatlarini butunlay yo‘q qiladi deb kutishdir.

Aslida, korreksion mashg‘ulotlar quyidagilarni talab qiladigan jarayondir:

  • tizimlilik va doimiylik;
  • nafaqat mutaxassislarning, balki ota-onalarning ham ishtirok etishi;
  • sabr-toqat va bolaning ritmiga moslashishga tayyorlik.

Ta’sir asta-sekin namoyon bo‘ladi va uning kuchi ota-onalar va o‘qituvchilar harakatlarining muvofiqligiga bog‘liq. Mashg‘ulotlar «sehrli tabletka» emas, balki oilaning qo‘llab-quvvatlashi bilan natija beradigan vositadir.

✓ Havola orqali 50% chegirma bilan individual ABA-terapiyaga yozilishingiz mumkin.

1-xato. Rejimning yo‘qligi va nomuvofiqlik

Autizmli bola uchun oldindan aytib bo‘ladigan muhit muhim. Mashg‘ulotlar jadvali doimiy ravishda o‘zgarib turganda, va’dalar bajarilmaganda, unda tashvish va qarshilik paydo bo‘ladi.

Tushunarli marosim yarating: bir xil vaqt, joy, harakatlar ketma-ketligi.

Hatto kichik vizual ko‘rsatmalar – rasmlar, jadvallar ham xavfsizlik hissini shakllantirishga yordam beradi.

Maslahat:

Bola mashg‘ulotni boshlamoqchi bo‘lmasa, bosim o‘tkazmaslik kerak. Yaxshisi, sevimli mavzu yoki fan bilan bog‘liq qiziqarli faoliyat orqali asta-sekin jalb qiling.

2-xato. Vazifalar bilan ortiqcha yuklash

Ota-onalar taraqqiyotni ko‘rganlarida, ko‘pincha jarayonni tezlashtirish istagi paydo bo‘ladi: «Boshlandi – yana nutq, o‘qish, matematika qo‘shamiz.»

Ammo ortiqcha yuklanish faqat stressni keltirib chiqaradi. Korreksion mashg‘ulotlarning optimal soni yoshga, holatga va moslashish imkoniyatlariga bog‘liq. Ba’zan kamroq bo‘lsa, yaxshi bo‘ladi.

Ortiqcha yuklanish belgilari:

  • bola jahldor yoki yig‘loqi bo‘lib qoldi;
  • mashg‘ulotlarga qiziqishi yo‘qoladi;
  • uyqu yoki ishtaha yomonlashganda;
  • sensor buzilishlar ko‘paydi.

Tuzatish ishlari kattalarning kutish ritmida emas, balki bolaning ritmida bo‘lishi kerak.

3-xato. Sensor xususiyatlarni e’tiborsiz qoldirish

Autizm bilan kasallangan ko‘plab bolalar tovushlar, hidlar, yorug‘lik va tuzilmalarni turlicha idrok etadilar. Bu «injiqlik» emas, balki sensor tizimning o‘ziga xos xususiyatlaridir.

Agar mashg‘ulot paytida xonada yorug‘lik, baland tovush yoki yoqimsiz mato haddan tashqari kuchli bo‘lsa, bolaning miyasi zo‘riqadi va o‘rganish mumkin bo‘lmay qoladi.

Yechim – bolaning idrokini «sozlash,» xavotirni kamaytirish va diqqatni jamlashni oshirishga yordam beradigan sensor integratsiya kursini o‘tash.

Bunday mashg‘ulotlar bolani teginish, tovush va harakatlarni yaxshiroq idrok etishga o‘rgatadi, kundalik hayotni qulayroq qiladi.

4-xato. Juda shafqatsiz yondashuv

Qattiq usullar, baqirishlar va jazolashlar ish bermaydi. Bola «murakkab» bo‘lishdan to‘xtamaydi, u shunchaki o‘z qobig‘iga o‘ralib oladi.

Haqiqiy tuzatish mashg‘ulotlari qo‘llab-quvvatlash, ishonch va xatti-harakatlarning yumshoq tuzilishiga asoslanadi.

Har bir muvaffaqiyatli harakatni rag‘batlantirishga arziydi – qisqasi, tabassum bilan, kichik mukofot bilan. Ijobiy mustahkamlash orqali qiziqish va ishonch shakllanadi.

5-xato. Ota-onalar rolini yetarlicha baholamaslik

Ba’zi ota-onalar bolani mutaxassisga olib borishning o‘zi yetarli, keyin «hamma narsa uning uchun qilinadi» deb hisoblashadi.

Ammo tuzatish ishlarining muvaffaqiyati bevosita oilaga bog‘liq.

Uyda nima qilish muhim:

  • pedagog qo‘llaydigan so‘zlar va imo-ishoralardan foydalanish;
  • o‘tilgan mashqlarni maishiy vaziyatlarda mustahkamlash;
  • kichik muvaffaqiyatlar uchun maqtash;
  • bolani boshqa bolalar bilan solishtirmaslik

Bolalar ota-onalar jalb qilinganini his qilishadi – shunda tuzatish mashg‘ulotlari majburiyat emas, balki quvonchga aylanadi.

6-xato. Boshqalar bilan solishtirish

Taqqoslash ota-ona uchun og‘riq, bola uchun esa stress manbai. «Nega boshqalar allaqachon biladi, sen esa yo‘q» iborasi motivatsiya bermaydi.

Autizmli bola o‘z trayektoriyasi bo‘ylab rivojlanadi va kattalarning vazifasi bu yo‘lni tezlashtirish emas, balki qo‘llab-quvvatlashdir.

Eng kichik yutuqlarni ham e’tirof etgan ma’qul: «Bugun kurtkani o‘zing kiyding!,» «Kel, deding – barakalla!.»

7-xato. Faqat zaif tomonlarga e’tibor qaratish

Ko‘pincha ota-onalar va mutaxassislar qiyinchiliklarga e’tibor qaratishadi – gapirishmaydi, o‘tirishmaydi, ko‘zga qarashmaydi. Ammo har bir bolaning kuchli tomonlari bor: tafsilotlarga e’tibor, musiqiy eshitish qobiliyati, xotira, tartibni sevish.

Bu fazilatlardan tayanch sifatida foydalanilsa – muvaffaqiyat tezroq keladi.

Masalan, agar bola mashinalarni yaxshi ko‘rsa, «Mashina qayerga ketayotganini ayt» o‘yini orqali nutqni mashq qildirish mumkin.

8-xato. Real hayot bilan aloqaning yo‘qligi

Ba’zi darslar faqat kabinetda o‘tkaziladi, undan tashqarida mashq qilinmaydi.

Ammo ko‘nikmalar mustahkamlanishi uchun ularni kundalik hayotga ko‘chirish kerak. 

Masalan:

  • iltimoslarni o‘rgatish – do‘konda,
  • reaksiyalarni ishlab chiqish – bolalar maydonchasida,
  • kutishni o‘rganmoq – navbatda.

Shunday qilib, bola «mashg‘ulot» nafaqat sinf, balki hayotning bir qismi ekanligini tushunadi.

9-xato. Charchoq va hissiy holatni e’tiborsiz qoldirish

Autizm bilan og‘rigan bola dam olishga o‘rganishdan kam ehtiyoj sezmaydi.

U charchagan, xavotirlangan yoki taassurotlar bilan to‘lib-toshgan paytda – har qanday mashg‘ulotning samaradorligi pasayadi.

Ish va dam olishni almashtirib turish muhim: jismoniy faollik, suv, musiqa, sukunat – bular resurslarni tiklaydi.

10-xato. Mutaxassislar bilan o‘zaro hamkorlikning yetishmasligi

Ba’zi ota-onalar savol berishga uyalishadi, «bezori» bo‘lib ko‘rinishdan qo‘rqishadi. Ammo teskari aloqa bo‘lmasa, taraqqiyot sekin bo‘ladi.

Yaxshi mutaxassis har doim u yoki bu mashq nima uchun bajarilishini va uni uyda qanday takrorlashni tushuntirishga tayyor.

Aniqlamoqdan qo‘rqmang – bu ishonchsizlik emas, balki hamkorlik.

11-xato. Professional yordamdan voz kechish

Ba’zida ota-onalar «O‘zim eplayman» degan qarorga kelishadi. Ammo korreksion mashg‘ulotlar bilim, tajriba, diagnostika va individual yondashuvni talab qiladi.

Professionallar jamoasi zaiflik belgisi emas, balki bolaning barcha zarur narsalarni olishi uchun kafolatdir.

Agar siz mutaxassislarni qidirayotgan bo‘lsangiz, ABA-Mehr markazida bepul ABA terapiyasi bo‘yicha maslahat olishdan boshlang.

Autizmli bolani tarbiyalashda xatolarni hamma qiladi – har qanday holatda ham ulardan qochish emas, balki ularni mehr va bilim bilan payqash va tuzatish muhimdir.

Asosiysi, bolani «to‘g‘rilashga» urinish emas, balki unga o‘z sur’ati va dunyosida o‘ziga ishongan va baxtli bo‘lishiga yordam berishdir.

Fikr bildirish

Biz bilan bog‘laning — biz doimo yoningizdamiz

Savol bering, maslahatga yoziling yoki markazimizga tashrif buyuring. Biz muloqotga va yordamga doimo tayyormiz.

Toshkent shahri. Shayhontohur tumani. Qoratosh ko‘chasi, 103-uy

Ish vaqti: Dushanbadan Shanbagacha 9:00–18:00
Tushlik tanaffusi: 13:00–14:00